רגישות יתר לעקיצות כינים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רגישות יתר לעקיצות כינים

בעבר נחשבו הכינים לסממן של הזנחה. אנשים ובפרט ילדים שנדבקו בכינים (כינמת) נחשבו למלוכלכים, מזוהמים, לא היגייניים.רגישות יתר לעקיצות כינים כיום, ידוע היטב כי אין שום קשר בין שמירה על היגיינה כללית לבין הסיכוי להידבק בכינים. הדרך היחידה להידבק היא כזאת – מגע בין ראש לראש, בין שערות של אדם אחד לשערות של חברו. הכינים שעוקצות, עושות זאת על מנת להיזון. ממש כמו יתושים או חרקים מוצצי דם אחרים, כינים זקוקות לאספקה קבועה של דם. האם עקיצות כינים נחשבות מסוכנות. האם אפשר לפתח רגישות יתר לעקיצות כינים ואיך ניתן להיפטר אחת ולתמיד מהצרה הזאת? אלה העובדות.

מהו הסיכוי להידבק בכינים?

על פי הסטטיסטיקה, כ-70 – 80 אחוזים מהאנשים צפויים להידבק בכינמת. הדבקה נעשית על ידי מעבר של כינה מראש לראש, בצורה ישירה. כלומר, אין אפשר להידבקות כשאין מגע, הכינים אינן עפות, אין להן כנפיים והן פשוט "מטיילות" ומחפשות אזורי מחייה חדשים. אם כן, לאנשים בעלי שיער ארוך סיכוי יותר גבוה להידבק ולכן, מעריכים כי ילדות (או ילדים) ארוכות שיער חשופים יותר לעקיצות כינים.

קטנות, קטנות, אך עד כמה עקיצות כינים מסוכנות?

הכינה היא חרק קטן למדי, בעל כושר הישרדות לא גבוה במיוחד. היא חייבת לעקוץ 4 עד 5 פעמים ביום כדי להישאר בחיים. כינה שאיננה צמודה לראשו של בן אדם לא תוכל לשרוד מעבר ל-24 שעות. אגב, כינים לא יכולות לחיות על גבי פרווה של בעלי חיים. זהו טפיל שמזיק לבני האדם בלבד (טפילים אחרים, קיימים בקרב חיות בית). אורך חייה של הכינה מגיע עד לחודש ימים והן מסוגלות להטיל עשרות ביצים, מעטות בכל יום.

העקיצות אמנם גורמות לגירוד בלתי נעים, אבל האם בעצם קיימת גם סכנה?

למרות הדימוי השלילי של הידבקות בכינים, מבחינה רפואית אין מדובר בדרך כלל בסכנה בריאותית. כמות הדם שהולכת לאיבוד בשל עקיצה של כינה מזערית ביותר. לא ידוע גם על מחלות המועברות על ידי כינת הראש. ראוי לציין כי כיני גוף למשל כיני ערווה, שהן סוג אחר של טפיל, בהחלט עלולות להעביר מחלות, ואפילו מחלות קשות. אולם בישראל אין כמעט מקרים נוכחיים של הדבקה כזאת. במידה וכינמת איננה מטופלת ואם הגירוד מציק מאוד, עלול להתפתח זיהום בשל הנגע שבעור הקרקפת. במידה ונוקטים טיפול, לא צפויה סכנה מיוחדת.

האם אדם יכול לפתח רגישות יתר לעקיצות כינים?

לא ניתן לשלול התפתחות של רגישות יתר לעקיצות של כינים, אולם מדובר באירוע נדיר ביותר. בכלל, רגישות מעקיצות של חרקים איננה עניין נפוץ, אך כדאי להיות ערים לסימפטומים. באם מופיעה אלרגיה או רגישות, עשוי להופיע גירוד קבוע, לא רק סמוך לאזור העקיצה וכן יתקיים גירוד לאורך פרק זמן ארוך. חלק מהאנשים האלרגיים עשויים לפתח קשיי נשימה או תחושה של לחץ בחזה. תגובה מסוכנת ממש, קושי נשימה עד כדי חנק, קיימת יותר בעקיצות של חרקים כדוגמת דבורים ופחות בשל הידבקות בכינים. קיימות בדיקות מעבדה לזיהוי רגישות יתר לאלרגנים שונים, וניתן להיעזר בכך במידת הצורך. ברוב המוחלט של המקרים, טיפול דוחה כינים וטיפול משמיד כינים מביאים פתרון יעיל.

כינמת: אבחון ושיטות טיפול

לצורך אבחון של כינמת, הדרך היעילה ביותר היא להשתמש במסרק צפוף. סירוק השיער מגלה בקלות כינים וביצי כינים. בישראל נמכרים כיום מגוון תכשירים יעילים נגד כינים, בספרי, נוזל או ג'ל לצד טיפול טבעי בכינים. חפיפה או התזה על השיער למשך מספר דקות קוטלים את הטפיל המגרד. חלק מהתכשירים מצריכים טיפול חוזר לאחר כשבוע או תשעה ימים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן